A HelloPay Zrt. az OTP Csoport tagjaként, a Bejelentésekről szóló törvény (2023. évi XXV. törvény) hatálya alá tartozó belső visszaélés-bejelentési rendszert (Bejelentési rendszert) üzemeltet.
A Bejelentési rendszer célja, hogy lehetőséget biztosítson a Bejelentők számára a jogszabálysértések vagy az OTP Csoport Etikai Kódexe megsértésének, valamint a Bejelentésekről szóló törvény szerinti visszaéléseknek a bejelentésére. A Bejelentési rendszerben jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni.
Bejelentés tehető
Felhívjuk figyelmét, hogy a jogsértések, illetve etikai bejelentések fogadására biztosított csatornák nem azonosak HelloPay Zrt. ügyfélszolgálatával, amennyiben valamely termékkel/szolgáltatással kapcsolatban kíván észrevételt vagy panaszt tenni, akkor azt a HelloPay Zrt. weboldalán található kapcsolati űrlapon keresztül, vagy az info@hellopay.hu e-mail címen, személyesen munkanapokon 10-18 óráig a HelloPay Zrt. székhelyén (1037 Budapest, Montevideo u.10.) teheti meg.
A HelloPay Zrt. érdekét védő magatartási szabályok az OTP Csoport Etikai Kódexében és az OTP Csoport Partneri Etikai Kódexében találhatóak, melyek alább érhetőek el:
A Bejelentések kezeléséhez kapcsolódó tájékoztatók:
A Bejelentésekről szóló részletes szabályzat:
a HelloPay Zrt. etikai/jogsértés Bejelentések adatkezeléséről
Az adatkezelés a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 2016/679 EU rendeletnek (a továbbiakban: GDPR vagy Általános Adatvédelmi Rendelet), az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvénynek (a továbbiakban: Infotv.), valamint a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Bejelentésekről szóló törvény) rendelkezéseinek megfelelően történik.
A HelloPay Zrt. a Bejelentésekről szóló törvény alapján az Etikai Kódexben meghatározott értékek lehetséges megsértésének, valamint a Bejelentésekről szóló törvényben hivatkozott jogsértések bejelentésére alkalmas visszaélés- bejelentési rendszert működtet.
A HelloPay Zrt. (székhely: 1037 Budapest, Montevideo u. 10., a továbbiakban: HelloPay vagy Társaság) minden esetben biztosítja az általa kezelt személyes adatok tekintetében az adatkezelés jogszerűségét és célhoz kötöttségét. A tájékoztató célja, hogy az Etikai, jogsértés bejelentési rendszerről szóló ügyviteli utasításban rögzített visszaélés- bejelentési eljárás során a bejelentést tevő és a bejelentéssel érintett magánszemélyek (a továbbiakban együttesen: Érintett) teljeskörű tájékoztatást kapjanak személyes adataik kezeléséről.
A társaság fenntartja a jogot jelent tájékoztató módosítására, az ezzel kapcsolatos értesítésről a módosított Tájékoztató honlapon történő közzétételével gondoskodik.
Adatkezelő neve: HelloPay Zrt. 1037 Budapest, Montevideo u. 10.
E-mail címe: bejelentes@hellopay.hu
Honlap: www.hellopay.hu
A Társaság az Érintett személyes adatait – az Érintett, s azon belül elsősorban a Bejelentő általi adatszolgáltatáson felül – a következő forrásokból is gyűjtheti:
Az etikai, jogsértés bejelentési rendszerben különleges adatok1 kezelésére nem kerül sor.
ADATKEZELÉS CÉLJA | ADATKEZELÉS JOGALAPJA | ÉRINTETTEK ÉS KEZELT ADATOK KÖRE | ADATOK TÁROLÁSÁNAK IDŐTARTAMA |
A Társaság az Érintett személyes adatait az Etikai, jogsértés bejelentési rendszer működtetése, és ennek keretében a valós vagy vélt etikai vétségre, jogsértésre vonatkozó Bejelentések fogadása, kivizsgálása és a szükséges intézkedések megtétele céljából kezeli. | Az adatkezelés jogalapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja szerint az adatkezelőre vonatkozó jogi kötelezettség teljesítése, valamint a Bejelentésekről szóló törvény 18. § (1) bekezdése. | A Társaság a bejelentést tevő és a bejelentéssel érintett magánszemélyek személyes adatainak az alábbi főbb csoportjait kezeli:
a Társaság által rögzített hangfelvétel. | A Bank a visszaélés- bejelentéssel, és a bejelentés alapján folytatott vizsgálattal, továbbá a megtett intézkedésekkel kapcsolatos adatokat az utolsó vizsgálati cselekmény vagy intézkedés befejezésétől számított öt évig őrzi meg, azt követően törli. |
E-mail címe: dpo@hellopay.hu
A Társaság az Érintett személyes adatait – az Érintett, s azon belül elsősorban a bejelentő általi adatszolgáltatáson felül – a következő forrásokból is gyűjtheti:
Az etikai, jogsértés bejelentési rendszerben különleges adatok kezelésére nem kerül sor.
Címzettnek tekinthető az a természetes vagy jogi személy, közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely egyéb szerv, akivel vagy amellyel a személyes adatot közlik, függetlenül attól, hogy harmadik fél-e.
A Társaság a Bejelentésekről szóló törvény alapján esetileg továbbíthatja a bejelentés kivizsgálásához elengedhetetlenül szükséges személyes adatokat, amennyiben a bejelentés kivizsgálásában bejelentővédelmi ügyvéd működik közre.
Az OTP Bank Nyrt. a Társaság az első számú vezetőivel, vezető állású személyeivel, illetve vezető tisztségviselőivel kapcsolatos bejelentéseket, és a bejelentésben megadott, Érintettre vonatkozó személyes adatokat a bejelentés kivizsgálása céljából továbbítja az Európai Unió területén, valamint harmadik országban székhellyel rendelkező, OTP csoporthoz tartozó társaságnak. Az adattovábbítás jogalapja a Banknak vagy az OTP Csoporthoz tartozó ezen társaságnak az etikus üzleti működéséhez és etikai értékeinek védelméhez fűződő jogos érdeke. Az OTP Csoporthoz tartozó ezen, belföldi társaságok listája elérhető itt: https://www.otpbank.hu/portal/hu/Rolunk/OTPCsoport.
Más államba történő adattovábbításra akkor kerülhet sor, ha azt a Társaság számára jogszabály előírja, vagy ahhoz a Társaságnak az érdekmérlegelési teszt elvégzésének eredményeként jogos érdeke fűződik. Amennyiben az adattovábbítás címzettje harmadik országnak minősül, akkor a GDPR V. Fejezében foglalt garanciák egyikének érvényesítése szükséges. A Bejelentésekről szóló törvény szerinti belső visszaélés-bejelentési rendszer keretei között kezelt adatok harmadik országba vagy nemzetközi szervezet részére történő továbbítására kizárólag a továbbítás címzettje által tett, a bejelentésre vonatkozó, e törvényben foglalt szabályok betartására irányuló jogi kötelezettségvállalás esetén és a személyes adatok védelmére vonatkozó előírások figyelembevételével kerülhet sor.
Társaságunk számítástechnikai rendszerei és más adatmegőrzési helyei a székhelyen és az adatfeldolgozó által bérelt szervereken találhatók meg. Társaságunk a személyes adatok kezeléséhez a szolgáltatás nyújtása során alkalmazott informatikai eszközöket úgy választja meg és üzemelteti, hogy a kezelt adat:
Különös gondossággal figyelünk az adatok biztonságára, megtesszük továbbá azokat a technikai és szervezési intézkedéseket és kialakítjuk azokat az eljárási szabályokat, amelyek az általános adatvédelmi rendelet szerinti garanciák érvényre juttatásához szükségesek. Az adatokat megfelelő intézkedésekkel védjük különösen a jogosulatlan hozzáférés, megváltoztatás, továbbítás, nyilvánosságra hozatal, törlés vagy megsemmisítés, valamint a véletlen megsemmisülés, sérülés, továbbá az alkalmazott technika megváltozásából fakadó hozzáférhetetlenné válás ellen.
Társaságunk és partnereink informatikai rendszere és hálózata egyaránt védett a számítógéppel támogatott csalás, a számítógépvírusok, a számítógépes betörések és a szolgálatmegtagadásra vezető támadások ellen. Az üzemeltető a biztonságról szerverszintű és alkalmazásszintű védelmi eljárásokkal is gondoskodik. Az adatok napi biztonsági mentése megoldott. Az adatvédelmi incidensek elkerülése érdekében cégünk minden lehetséges intézkedést megtesz, egy ilyen
incidens bekövetkezése esetén – incidenskezelési szabályzatunk szerint – haladéktalanul fellépünk a kockázatok minimalizálása, a károk elhárítása érdekében.
Az érintett – az Adatkezelési tájékoztató alapján – kérelmezheti az adatkezelőtől a rá vonatkozó személyes adatokhoz való hozzáférést, azok helyesbítését, kezelésének korlátozását vagy törlését, hozzájárulás visszavonását, illetve tiltakozhat az adatai kezelése ellen.
Az érintett az Adatkezelési tájékoztatóban meghatározott jogai megsértése esetén panasszal fordulhat az adatkezelőhöz a dpo@hellopay.hu elérhetőségen.
A Társaság az Adatvédelmi tájékoztatóval összhangban, az érintett jogai gyakorlására irányuló kérelmét indokolatlan késedelem nélkül, de legfeljebb az annak beérkezésétől számított egy hónapon belül teljesíti. Szükség esetén, figyelembe véve a kérelem bonyolultságát és a beérkezett kérelmek számát, ez a határidő további két hónappal meghosszabbítható. A határidő meghosszabbításáról a Társaság a késedelem okainak megjelölésével a kérelem kézhezvételétől számított egy hónapon belül tájékoztatja az érintettet.
Ha az érintett elektronikus úton nyújtotta be a kérelmet, a választ lehetőség szerint szintén elektronikus úton kell megadni, kivéve, ha az érintett azt – a kérelmében kifejezetten megjelölt – más formában kéri.
Az érintett jogosult arra, hogy a jelen tájékoztatóban megadott elérhetőségeken keresztül a Társaságtól tájékoztatást kérjen arra vonatkozóan, hogy személyes adatainak kezelése folyamatban van-e, és ha ilyen adatkezelés folyamatban van, jogosult arra, hogy megismerje azt, hogy a Társaság:
A Társaság az adatkezelés tárgyát képező személyes adatok másolatát az érintett erre irányuló kérésére első alkalommal díjmentesen bocsátja a rendelkezésére, ezt követően az Adatvédelmi tájékoztatójával összhangban, ha az érintett kérelme egyértelműen megalapozatlan, vagy – különösen ismétlődő jellege miatt – túlzó, adminisztratív költségeken alapuló, ésszerű mértékű díjat számíthat fel, vagy megtagadhatja a kérelem alapján történő intézkedést.
Az adatbiztonsági követelmények teljesülése és az érintett jogainak védelme érdekében a Társaság köteles meggyőződni az érintett és a hozzáférési jogával élni kívánó személy személyazonosságának egyezéséről, ennek érdekében a tájékoztatás, az adatokba történő betekintés, illetve azokról másolat kiadása is az érintett személyének azonosításához kötött.
Az érintett személy a jelen tájékoztatóban megadott elérhetőségeken keresztül írásban kérheti, hogy a Társaság módosítsa vagy pontosítsa valamely személyes adatát, amennyiben hitelt érdemlően igazolni tudja a helyesbített adat pontosságát. Ha a kérelmet elektronikus úton küldi meg a Társasághoz, akkor a Társaság is elektronikus úton küldi meg válaszlevelét. Ha más úton kéri megküldeni a választ, kérjük, jelezze ezt a kérelemben.
Az érintett személy a jelen tájékoztatóban megadott elérhetőségeken keresztül kérheti, hogy a személyes adatai kezelését a Társaság korlátozza (az adatkezelés korlátozott jellegének egyértelmű jelölésével és az egyéb adatoktól elkülönített kezelés biztosításával) amennyiben:
Ön jogosult arra, hogy az Önre vonatkozó és az Ön által a Társaság rendelkezésére bocsátott személyes adatokat tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban megkapja, továbbá jogosult arra, hogy ezeket az adatokat egy másik adatkezelőnek továbbítsa anélkül, hogy ez akadályozná az Adatkezelőt, ha:
Az érintett a jelen tájékoztatóban megadott elérhetőségeken keresztül írásban kérheti a Társaságtól személyes adatai törlését.
A Társaság köteles arra, hogy az Önre vonatkozó személyes adatokat indokolatlan késedelem nélkül törölje, ha – többek között – az alábbi indokok valamelyike fennáll:
Ha az érintett úgy ítéli meg, hogy a Társaság a személyes adatainak kezelése során megsértette a hatályos adatvédelmi szabályokat, akkor panaszt tehet a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (cím: 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11; levelezési cím: 1363 Budapest, Pf.: 9.; telefon: +36-1-391-1400; e-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu). Az érintettnek joga van más, így különösen a szokásos tartózkodási helye szerinti európai uniós tagállamban létrehozott, felügyeleti hatóságnál is panaszt tenni.
Az adatkezelővel szemben bíróság előtt is indítható per a személyes adatok kezelésére vonatkozó szabályok megsértése miatt. Az érintett a pert a Fővárosi Törvényszék előtt vagy a lakóhelye szerinti törvényszék előtt indíthatja meg. Magyarországon a törvényszékek elérhetősége az alábbi linken található: http://birosag.hu/torvenyszekek. Amennyiben az érintett szokásos tartózkodási helye az Európai Unió más tagállamában van, akkor a per a szokásos tartózkodási hely szerinti tagállam hatáskörrel és illetékességgel rendelkező bírósága előtt is megindítható.
Tájékoztató a HelloPay Zrt. etikai/jogsértés bejelentési rendszeréről
A HelloPay Zrt. (a továbbiakban: HelloPay vagy Társaság) a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Bejelentésekről szóló törvény) szerinti Bejelentési rendszert működtet.
A Bejelentési rendszerben jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt, illetve OTP Csoport Etikai Kódexében meghatározott értékek lehetséges megsértését bárki – akár anonim módon is – bejelentheti.
A HelloPay Zrt. a személyes adatok védelmére vonatkozó előírások szerint a fenti csatornákon megtett bejelentést tájékoztatást követően tartós és visszakereshető formában rögzíti. Ha a bejelentő személyesen teszi meg a bejelentését, a HelloPay Zrt. írásba foglalja és- annak ellenőrzésére, helyesbítésére, aláírással történő elfogadására vonatkozó lehetőség biztosítása mellett- a bejelentő számára másodpéldányban átadja.
A Bejelentési rendszer keretei között:
rendelkezhet,
a Bejelentés kivizsgálásához elengedhetetlenül szükséges személyes adatai kizárólag a Bejelentés kivizsgálása és a Bejelentés tárgyát képező magatartás orvoslása vagy megszüntetése céljából kezelhetők.
A Bejelentési rendszer keretei között kezelt adatok közül haladéktalanul törölni kell a fentieken túli személyes adatokat.
A Bejelentő személyes adatai csak a Bejelentés alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatóak át, ha e szerv annak kezelésére törvény alapján jogosult, vagy az adatai továbbításához a bejelentő hozzájárult. A Bejelentő személyes adatai hozzájárulása nélkül nem hozhatóak nyilvánosságra.
Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a Bejelentő rosszhiszeműen, valótlan adatot vagy információt közölt és
Az adatkezeléshez fűződő jogokról és jogorvoslati lehetőségekről az Adatkezelési tájékoztatóban találhatók részletes információk.
A Bank a Bejelentési rendszerben tett írásbeli Bejelentés kézhezvételétől számított hét napon belül a Bejelentés megtételéről visszaigazolást küld a Bejelentő számára, valamint általános tájékoztatást nyújt a Bejelentésekről szóló törvény szerinti eljárási és adatkezelési szabályokról. A Társaság a Bejelentésben foglaltakat a körülmények által lehetővé tett legrövidebb időn belül, de legfeljebb a Bejelentés beérkezésétől számított harminc napon belül kivizsgálja. A harminc napos ügyintézési határidőt különösen indokolt esetben, a Bejelentő egyidejű tájékoztatása mellett lehet meghosszabbítani. A Bejelentőt ebben az esetben a kivizsgálás várható időpontjáról és a kivizsgálás meghosszabbítása indokairól kell tájékoztatni. A Bejelentés kivizsgálásának a határideje a meghosszabbítás esetén sem haladhatja meg a három hónapot.
A Bejelentés kivizsgálása során a Társaság kapcsolatot tart a Bejelentővel, ennek keretében a Bejelentés kiegészítésére, pontosítására, a tényállás tisztázására, valamint további információk rendelkezésre bocsátására hívhatja fel a Bejelentőt.
A Társaság a Bejelentés kivizsgálásáról vagy annak mellőzéséről és a mellőzés indokáról, illetve a Bejelentés kivizsgálásának az eredményéről a Bejelentőt írásban tájékoztatja. Az írásbeli tájékoztatás mellőzhető, ha a Bank a Bejelentőt szóban tájékoztatta, aki a tájékoztatást tudomásul vette.
Ha a Bejelentés kapcsán lefolytatott vizsgálat (elsőfokú eljárás) eredményével az érintett (a Bejelentő vagy a Bejelentéssel érintett) nem ért egyet, úgy a tájékoztatás kézhezvételétől számított 15 napon belül az Etikai Bizottsághoz fordulhat írásban a Bejelentési csatornákon keresztül.
A jelen tájékoztatóban nem részletezett kérdésekre vonatkozóan az HelloPay Zrt Etikai visszaélés bejelentési rendszer szabályzata rendelkezik részletes szabályozással.
A Bejelentők védelmével kapcsolatos szabályokról a Bejelentők védelméről szóló tájékoztatás
rendelkezik.
A HelloPay Zrt.
etikai/jogsértés bejelentési rendszer működtetésének szabályzata
Dokumentum címe: A HelloPay Zrt. etikai/jogsértés bejelentési rendszer működtetésének szabályzata
Hatálya: Jelen szabályzat 2024.04.15-én lép hatályba.
Felülvizsgálat: Kötelező felülvizsgálata 2025.04.15. előtt
Felülvizsgálatáért felelős: Változáskezelési menedzsment/Compliance officer
KÉSZÍTETTE: | |||||
Név | Beosztás | Dátum | Aláírás (nyomtatás esetén) | ||
Csabai Bea | Változáskezelési munkatárs | 2024.04.19 | |||
ELLENŐRIZTE: | |||||
Név | Beosztás | Dátum | Aláírás (nyomtatás esetén) | ||
Dr. Füredi Orsolya | OTP Mobil Kft. Compliance officer |
VÁLTOZÁS KÖVETÉSE
Verzió | Dátum | Kiállító | Változás / Megjegyzés | ||||||||
JÓVÁHAGYTA: | |||||||||||
Név | Beosztás | Dátum | Aláírás (nyomtatás esetén) | ||||||||
Varga Norbert | vezérigazgató | 2024.04.19. |
A dokumentum kinyomtatás esetén csak aláírva érvényes!
A dokumentum tartalmának részben vagy egészben bármilyen célra történő másolása csak a HelloPay Zrt. előzetes írásbeli engedélyével lehetséges.
Minden jog fenntartva.
III. Általános rendelkezések 5
III.3.Értelmező rendelkezések 7
IV.2.A Bejelentő tájékoztatása 12
IV.3.A Bejelentés vizsgálatának mellőzése 13
IV.4.Nem etikai tárgyú Bejelentés áttétele intézkedésre 14
IV.5.Az eljárás megindítása 15
IV.6.Az eljárás bizalmasságának biztosítása 15
IV.7.Kizárás etikai vizsgálatból: 16
IV.8.Az elsőfokú eljárás lefolytatása 16
IV.8.1.A vizsgálat megindítása 16
IV.8.2. A Bejelentő tájékoztatása a Bejelentés előzetes vizsgálatának eredményéről 17
IV.8.4. A Bejelentéssel érintett személy tájékoztatása 17
IV.8.6. Vizsgálati eszközök 18
IV.8.7. A vizsgálat kiterjesztése 19
IV.8.8. Vizsgálati jelentés 20
IV.8.9. Az elsőfokú vizsgálat lezárása: 20
IV.10. A Bejelentések nyilvántartása 22
IV.11. Compliance Officert érintő Bejelentések vizsgálata 22
IV.12. A Társaságot érintő Bejelentések vizsgálata 22
IV.14. Eljárás Etikai Kérdés esetén 23
BEVEZETŐ rendelkezések
A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (továbbiakban: Bejelentésekről szóló törvény) szerint az abban meghatározott foglalkoztatónak belső visszaélés-bejelentési rendszert kell működtetnie. A Magyar Nemzeti Bank belső védelmi vonalak kialakításáról és működtetéséről, a pénzügyi szervezetek irányítási és kontroll funkcióiról szóló 12/2022. (VIII.11.) számú ajánlása is előírja, hogy a pénzügyi szervezet működtessen olyan eljárásokat is, amelyek lehetővé teszik, hogy a munkatársak részéről érkező felvetések, problémák is az irányítási, illetve a felvigyázási funkciót betöltő testületek tudomására jussanak.
A HelloPay Zrt. (továbbiakban: „HelloPay” vagy „Társaság”) Etikai Kódexében meghatározott értékek lehetséges megsértéséről bárki – akár anonim módon is – bejelentést tehet.
A jelen vezérigazgatói utasítás (továbbiakban: „Szabályzat” vagy „Szabályozás” vagy „Utasítás”) célja a meghatározott jogszabályi elvárásoknak megfelelő és az Etikai Kódexben meghatározott értékek lehetséges megsértésének bejelentésére (a továbbiakban együtt: „Bejelentések”) egyaránt alkalmas bejelentési rendszer működésére, valamint a bejelentéssel kapcsolatos eljárásra vonatkozó szabályok, a bejelentés vizsgálatában részt vevő szervezeti egységek és személyek feladat- és hatáskörének rögzítése.
Az Utasítás csoportszinten implementálandó dokumentum, a változások átvezetése az implementálásban érintettek számára kötelező, amennyiben azok jelentősége ezt indokolttá teszi és az adott nemzeti jogszabály e szabályozással ellentétes rendelkezést nem tartalmaz.
Jelen Utasítás személyi hatálya kiterjed a HelloPay Zrt. alkalmazottjaira, megbízottaira, valamint a Bejelentőre, vagy más módon az eljárásba bevont személyekre.
Az Utasítás tárgyi hatálya kiterjed a jogsértésről szóló jelentések (beleértve a Bejelentésekről szóló törvény szerinti belső visszaélés-bejelentési rendszerbe történő bejelentéseket), illetve az etikai bejelentések esetén követendő eljárásra (a továbbiakban „Bejelentésekhez kapcsolódó eljárás” vagy „eljárás”).
Az Utasításban hivatkozott szabályozó dokumentumok:
Az Utasításban hivatkozott jogszabályok:
A Bejelentések kezelésének alapelvei:
Alkalmazott: a Társasággal munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy.
Azonosítható természetes személy: az a természetes személy, aki közvetlen vagy közvetett módon, különösen valamely azonosító, például név, azonosító szám, helymeghatározó adat, online azonosító vagy a természetes személy testi, fiziológiai, genetikai, szellemi, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára vonatkozó egy, vagy több tényező alapján azonosítható.
Bejelentés: az Etikai Kódex megsértésére vonatkozó bejelentés, valamint minden jogsértésről szóló jelentés (beleértve a Bejelentésekről szóló törvény szerinti, jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó bejelentést (továbbiakban: bejelentés)
Bejelentési rendszer: a bejelentések fogadására, átvételére, rögzítésére, kezelésére és nyomon követésére alkalmas, független és önálló csatornával rendelkező, illetve vonatkozó eljárást alkalmazó rendszer.
Bejelentővédelmi ügyvéd: A Bejelentésekről szóló törvény alapján a belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetésével és kivizsgálásával szerződés keretében bejelentővédelmi ügyvéd vagy más külső szervezet is megbízható.
Bejelentő: bejelentést tevő személy, különösen
Bejelentéssel érintett személy: akivel kapcsolatban bejelentés érkezett, vagy akinek a bejelentés vizsgálata során felmerül az érintettsége a bejelentett magatartással kapcsolatban.
Compliance Officer: A HelloPay Zrt. jogszabályi megfelelőségért felelős munkatársa
Compliance Officert érintő bejelentés: olyan bejelentés, amelyben a Compliance officer munkatársa érintett.
Etikai bejelentés: Etikai Kódexben foglaltak megsértéséről szóló bejelentés.
Etikai vétség: az Etikai Kódexben meghatározott értékek megsértése, az Etikai Kódexben meghatározott értékekkel ellentétes, az Etikai Kódex szabályainak megszegését jelentő magatartás vagy mulasztás.
Foglalkoztatásra irányuló jogviszony: minden olyan jogviszony, amelyben a foglalkoztatott a foglalkoztató részére és annak irányítása alatt ellenérték fejében tevékenységet végez vagy önmaga foglalkoztatását végezni.
Foglalkoztató: aki természetes személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében foglalkoztat.
Foglalkoztatott: az a természetes személy, aki a foglalkoztató számára és annak irányítása alatt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében, ellenérték fejében tevékenységet végez, vagy önmaga foglalkoztatását végzi.
Jogsértés: bármilyen jogszabályi kötelezettség vagy előírás, továbbá a prudens működésre vonatkozó jogszabályok előírásainak tényleges vagy potenciális megsértése.
Jogsértésről szóló jelentés: a HelloPay Zrt. munkavállalójának, vezető tisztségviselőjének, illetve a Bejelentőnek a bejelentése jogsértésről.
Megbízott: az Etikai Kódexnek való megfelelés tekintetében a megbízott jelenti a képviselőt, közvetítőt, tanácsadót, ügynököt, alvállalkozót és beszállítót, illetve a Társasággal egyéb polgári jogi jogviszonyban lévő társaságot és természetes személyt.
Munkavégzésre irányuló jogviszony: a munkaviszony, a munkavégzési kötelezettséggel járó szövetkezeti tagsági viszony, a vállalkozási és megbízási szerződés, a gazdasági társaság vezető tisztségviselői vagy felügyelő bizottsági tagsági tevékenység ellátására irányuló jogviszony és az egyéni vállalkozás
Személyes adat: az azonosított vagy azonosítható természetes személyre (érintettre) vonatkozó bármely információ.
Ügyfélpanasz: A panasz olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá.
Vezető tisztségviselő: a jogi személy irányításával kapcsolatos olyan döntések meghozatalára, amelyek nem tartoznak a tagok vagy az alapítók hatáskörébe, egy vagy több vezető tisztségviselő vagy a vezető tisztségviselőkből álló testület jogosult. A HelloPay Zrt-nél minősül a vezérigazgató és helyettesei.
Vezető állású személy: az ügyvezető és helyettesei, és a Társaság igazgatói, igazgatói hatáskörrel rendelkező vezetői.
Vizsgáló: a Társaság Compliance Officere, illetve az általuk kijelölt pártatlan munkatárs, akinek feladata a Bejelentések rögzítése és/vagy kivizsgálása. Indokolt esetben a Társaság más területének munkatársa is kijelölhető Vizsgálóként.
Az Utasítás alábbi rendelkezései szerint, a Bejelentésekről szóló törvény szerinti belső visszaélés bejelentési rendszernek megfelelően HelloPay Zrt.
A Bejelentések lehetnek szóbeli és írásbeli Bejelentések.
A szóbeli Bejelentés történhet:
A szóbeli Bejelentést a személyes adatok védelmére vonatkozó előírások szerint megtett tájékoztatást követően tartós és visszakereshető formában rögzíteni kell, vagy írásba kell foglalni – és annak ellenőrzésére, helyesbítésére, aláírással történő elfogadására vonakozó lehetőség biztosítása mellett – a Bejelentő számára másodpéldányban át kell adni.
A szóbeli Bejelentés írásba foglalása során teljes és pontos jegyzőkönyvet kell készíteni.
Az írásbeli Bejelentés érkezhet:
Ha a Bejelentő nem az erre rendelt hivatalos csatornák valamelyikén szeretne Bejelentést tenni, úgy tájékoztatni kell a Bejelentés lehetséges módjairól.
A nem az erre rendelt hivatalos bejelentési csatornákon keresztül érkező ügyfélbejelentést-amennyiben megítélése szerint részben vagy egészben az Utasítás szerinti Bejelentésnek minősül- a Panaszkezelés döntésre jogosult személye (ügyfélbejelentést kezelő munkatárs) továbbítja a Compliance Officernek az bejelentes@hellopay.hu e-mail címre.
Arról, hogy a nem az erre rendelt hivatalos bejelentési csatornákon keresztül érkező részben vagy egészben az Utasítás szerinti Bejelentésnek minősül-e, a Vizsgáló dönthet.
A Bejelentést, illetve az ügyfélbejelentésnek a jelen Utasítás szerinti Bejelentés részét a Vizsgáló rögzíti és az ügyfélbejelentésre (vagy annak érintett részére) a továbbiakban az Utasítás szerinti Bejelentésre vonatkozó rendelkezések alkalmazandók.
Egyidejűleg a döntésről tájékoztatást kap azon szervezeti egység, ahonnan a megkeresés érkezett.
Az Ügyfélszolgálat a panaszkezelés a bejelentések 30 napos határidő betartása mellett megválaszolja az ügyfélbejelentés panaszkezelésre vonatkozó részét.
A Bejelentés részbeni átminősítése esetén az Ügyfélszolgálat vagy azon szervezeti egység, ahonnan a megkeresés érkezett tájékoztatja a Bejelentőt, miszerint az ügyfélbejelentésnek Bejelentésnek minősülő részét etikai, jogsértésbejelentési eljárás keretében vizsgálja ki a HelloPay Zrt..
Amennyiben az ügyfélbejelentés teljes egészében átminősítésre került, az Ügyfélszolgálat vagy azon szervezeti egység, ahonnan a megkeresés érkezett, csak arról ad tájékoztatást a Bejelentőnek, hogy a Bejelentést etikai, jogsértésbejelentési eljárás keretében vizsgálja ki a HelloPay Zrt..
Szóbeli Bejelentés alkalmával a Bejelentő figyelmét fel kell hívni
Szóbeli Bejelentés esetén – amennyiben a Bejelentő megadja írásbeli elérhetőségét – abban az esetben meg kell küldeni neki az írásbeli Bejelentés esetén küldendő tájékoztatót.
Ha a Bejelentés Compliance Officert érintő Bejelentés, akkor erről a tényről a Vizsgáló haladéktalanul értesíti az Operatív Igazgatót, és a Bejelentés rögzítése nélkül juttatja el a Bejelentés anyagát az Operatív Igazgatónk. Ebben az esetben a Bejelentés rögzítéséről az Operatív Igazgató, vagy az általa megbízott személy gondoskodik.
A(z) (anonim) Bejelentőt – amennyiben lehet – tájékoztatni kell arról, hogy ha az általa megadott információ nem elegendő/megfelelő a Bejelentése kivizsgálásához, illetve a vizsgálat megindításához vagy eredményes lefolytatásához elengedhetetlenül szükséges információ egyébként bármely okból nem beszerezhető, úgy a vizsgálat eredmény nélkül kerülhet lezárásra. A Bejelentés rögzítésekor a Bejelentés Vizsgálója kéri a Bejelentőtől, hogy az anonimitás fenntartása mellett adjon meg elérhetőséget, a további információkérés és a vizsgálat lezárására vonatkozó tájékoztatás érdekében.
Írásbeli Bejelentés esetén annak kézhezvételétől számított 7 napon belül a (45) bekezdésben foglaltakról szóló tájékoztatást – amennyiben cím (postai vagy e-mail) rendelkezésre áll – írásban kapja meg a Bejelentő. A tájékoztatás megküldése egyben a Bejelentés megtételének visszaigazolását jelenti.
A Bejelentésnek tartalmaznia kell a vélelmezett etikai vétség vagy jogsértés leírását, az üggyel összefüggő bizonyítékokat; amelyekről tudomása van, vagy kellő alappal feltételezi, hogy azok valósak.
A Bejelentés vizsgálata mellőzhető, ha
A Bejelentés mellőzéséről a Compliance Officer dönt, a döntésről- indokának megjelölésével a Bejelentőt haladéktalanul tájékoztatja. Visszavonás ellenére is lefolytatható a vizsgálat, ha azt a Társaság érdeke vagy nyomós magánérdek fennállása indokolja.
Amennyiben a Bejelentő jogszabályban biztosított védelmét, valamint a Bejelentés tisztességes és elfogulatlan kivizsgálását nem veszélyezteti, és a Bejelentés
A vizsgálatot lefolytató személy/szervezeti egység köteles 15 napon belül eljárása eredményéről tájékoztatni a Compliance Officert. Ez a határidő a vizsgálatot lefolytató szervezet kérésére egyszeri alkalommal további 15 nappal meghosszabbítható. A Compliance Officer ez alapján határozhat további etikai vizsgálat indításáról, érdemi döntéstéshozatalról, illetve az eljárás lezárásáról.
A Compliance Officer tájékoztatja a Bejelentés egyéb – nem etikai eljárásban történő – előzetes vizsgálatáról a Bejelentőt és figyelemmel kíséri a további eljárás alakulását. Abban az esetben, ha a Bejelentés nem etikai eljárás keretében kerül kivizsgálásra, a vizsgálat lefolytatására felkéri a másik szervezeti egységet. Ha a vizsgálatot teljes mértékben egy másik szervezeti egység folytatja le, erről a tényről haladéktalanul tájékoztatni kell a Bejelentőt. A vizsgálat lefolytatására felkért szervezeti egység a vizsgálat eredményéről tájékoztatja a Compliance Officert. A Compliance Officer tájékoztatja a Bejelentőt a meghozott döntésről.
A Compliance Officer évente kétszer tájékoztatja a Vezérigazgatót minden Bejelentésről, azokról is, amelyek intézkedésre továbbításra kerültek más szervezeti egységhez vagy amelyek alapján nem indult eljárás.
A Compliance Officer a Bejelentés előzetes vizsgálata alapján dönt:
A Compliance Officer vagy a vizsgálatra kijelölt személy bizonyítási eljárást folytat le a Bejelentés elbírálását megalapozó adatok és bizonyítékok beszerzése érdekében.
Az eljárásban minden olyan bizonyíték felhasználható, amely a tényállás tisztázására alkalmas, kivéve a jogszabálysértéssel megszerzett bizonyíték. A kijelölt Vizsgáló szabadon választja meg a bizonyítás módját, és a rendelkezésre álló bizonyítékokat szabad meggyőződése szerint értékeli.
A Bejelentés és a vizsgálatot lezáró döntés megismerésére a következő személyek jogosultak:
A nem névtelen Bejelentő személyét a Bejelentést kivizsgálókon kívül más nem ismerheti meg.
A Bejelentő és a Bejelentéssel érintett személy a vizsgálat során lefolytatott bizonyításban felhasznált dokumentumokat (ideértve a Bejelentést is) és információkat a Társaság jogos üzleti és banktitok védelmi intézkedéseinek figyelembevételével a Compliance Officer által biztosítva közvetetten ismerhetik meg.
A Bejelentés bizalmas kezelésének kötelezettsége nem érinti a Bejelentéssel érintett személy azon jogát, hogy szükséges mértékben a munkáltatói jogkört gyakorló vezetőjével, a jogi képviselőjével a közreműködésükhöz szükséges mértékben egyeztessen, illetve az általa megjelölt tanút tájékoztassa a vizsgálat tényéről. A Bejelentés vizsgálatában tanúként meghallgatottak és adatszolgáltatóként bevontak kötelesek a meghallgatás során elhangzottakat, és minden tudomásukra jutó tényt bizalmasan kezelni és nem oszthatják meg azokat a foglalkoztató egyetlen más szervezeti egységével vagy munkatársával sem. Ennek megszegése a Társaság Etikai Kódexében foglaltak megsértését jelenti.
Nem folytathat vizsgálatot és nem vehet részt a döntéshozatalban:
A vizsgálat megindításáról, illetékes szervezeti egységhez való áttételéről vagy a Bejelentés mellőzéséről a Compliance Officer dönt.
A Bejelentés vizsgálatának lefolytatásáért felelős Vizsgálókat szükség esetén a Compliance Officer jelöli ki, valamint a Vizsgálók akadályoztatása esetén gondoskodik helyettesítő Vizsgáló kijelöléséről.
A vizsgálat megindításáról, a Bejelentés mellőzéséről, vagy a vizsgálat más szakterülethez való áttételéről a Bejelentőt – a Compliance Officer a Bejelentés beérkezését követő hét napon belül írásban, a Bejelentő által megadott elérhetőségen értesíti. Kivételes esetben, ha a Bejelentő nem adott meg írásbeli elérhetőséget, a tájékoztatás telefonon vagy szóban is megtehető.
A Vizsgáló – amennyiben szükségesnek tartja – a Bejelentést az eljárást kezdeményezőnek a hiányosságok megjelölésével hiánypótlás céljából, rövid- legfeljebb 8 napos – határidő tűzésével visszaküldi. Amennyiben a Bejelentő nem válaszol a hiánypótlási felhívásra, akkor a Vizsgáló vizsgálat lefolytatása nélkül lezárja az eljárást.
A Vizsgáló a vizsgálat megkezdésekor részletesen tájékoztatja a Bejelentéssel érintett személyt
A Bejelentéssel érintett személy tájékoztatására kivételesen, indokolt esetben a vizsgálat megkezdéséhez képest később is sor kerülhet,
mely feltételek fennállását a Compliance Officer megvizsgálja, és arról döntést hoz.
Amennyiben a vizsgálat megkezdését követően olyan adat/információ jut a Vizsgáló tudomására, ami alapján feltételezhető, hogy egy harmadik személy is érintett lehet a Bejelentésben, úgy a vizsgálat a (80)-(82) bekezdésekben foglaltak szerint vele szemben is lefolytatható.
A Bejelentéssel érintett személy tájékoztatása mellőzhető, amennyiben a Compliance Officer a Bejelentés vizsgálatának mellőzéséről dönt.
A Bejelentésben foglaltak kivizsgálására a Bejelentés beérkezésétől számított 30 (harminc) nap áll rendelkezésre, amely határidőtől csak különösen indokolt esetben, a Bejelentő egyidejű tájékoztatása mellett lehet eltérni.
A vizsgálat meghosszabbításáról, annak indokáról és a vizsgálat befejezésének várható időpontjáról a Bejelentőt a Compliance Officer írásban tájékoztatja a meghosszabbításról hozott döntéssel egyidejűleg.
A vizsgálat időtartama a három hónapot nem haladhatja meg.
Az eljárás során különösen az alábbi vizsgálati eszközök vehetők igénybe:
A meghallgatást minden esetben legalább két Vizsgáló folytatja le.
A meghallgatásról jegyzőkönyv vagy feljegyzés készül, melyet a meghallgatott megtekinthet, véleményezheti, kérheti annak javítását és írásban hagyja jóvá.
A telefonon vagy videokonferencia útján lebonyolított interjúra a személyes meghallgatás szabályait kell megfelelően alkalmazni.
A meghallgatáson a Bejelentéssel érintett személyt, illetve az egyéb érdekelt meghallgatottat (tanú, szakértő) a Vizsgáló tájékoztatja a személyes adatainak (neve, pozíciója, az üggyel kapcsolatban elmondottak alapján rá vonatkozó következtetés) kezeléséről, illetve személyes adatai védelméhez kapcsolódó jogairól, az eljárás menetéről.
A Bejelentéssel érintett személy meghallgatásán kérésére jelen lehet az érintett jogi képviselője.
A Bejelentést a Vizsgáló vagy a Vizsgáló felkérésére más, az adott ügyben hatáskörrel rendelkező szakterületet, közvetlen vezető munkáltatói jogkört gyakorló vezető/testület vizsgálja ki, illetve a Vizsgáló a vizsgálata során bármely más, kompetens szakterület, munkáltatói jogkört gyakorló vezető/testület véleményét, állásfoglalását kérheti.
Az eljárásban dokumentumok vagy információ szolgáltatása érdekében megkeresett szerv vagy személy a megkereséstől számított 5 napon belül köteles megküldeni a kért dokumentumokat és információt a Vizsgáló részére. A megkeresett szerv vagy személy indokolt esetben kérheti a határidő egyszeri, további 5 nappal történő meghosszabbítását.
Amennyiben a vizsgálat megkezdését követően olyan adat/információ jut a Vizsgáló tudomására, ami alapján feltételezhető, hogy egy harmadik személy is érintett lehet a Bejelentéssel érintett magatartásban, úgy a vizsgálat a Bejelentéssel érintett további személlyel szemben is lefolytatható.
A vizsgálati jelentésben a Vizsgáló ismerteti a felhasznált vizsgálati eszközöket, a megállapított tényállást, részletes indoklást, a vizsgálat lezárására vonatkozó javaslatot és a javasolt intézkedési ajánlásokat.
A vizsgálati akta tartalmazza a felhasznált dokumentumokat, az üggyel kapcsolatos releváns levelezéseket és minden egyéb megszerzett bizonyítékot.
Amennyiben a vizsgálat során nem gyűjthető be elegendő és/vagy megfelelő információ a Bejelentésben foglaltak érdemi vizsgálatához, a vizsgálat lefolytatásához, úgy a Vizsgáló a vizsgálati jelentésben javasolja a vizsgálat megszüntetését.
A vizsgálati jelentés alapján a Compliance Officer dönt az elsőfokú eljárás lezárásáról:
A vizsgálati jelentés alapján a Compliance Officer intézkedési javaslatot fogalmazhat meg a munkáltatói jogkör gyakorlója, az üzleti terület vezetője vagy a támogató szervezeti egységek számára a megfelelő munkáltatói intézkedés meghozatalára jogsértés/etikai normasértés orvoslására, a megfelelő munkáltatói intézkedések meghozatalára, illetve olyan intézkedések meghozására, amelyek alkalmasak a jogsértések vagy az Etikai Kódex megsértésének elkerülésére, megelőzésére és a kockázatok csökkentésére.
Munkajogi jogkövetkezményekkel járó javaslat esetén a Compliance Officer előzetesen egyeztethet a munkajogi területtel, a munkáltatói jogkört gyakorló vezetővel és a terület felettes vezetőjével.
Amennyiben jogszabály előírja, az abban foglalt feltételek fennállása esetén a Compliance Officer kezdeményezi az illetékes hatóság eljárását. Amennyiben büntető feljelentés megtétele látszik indokoltnak, azt a Vezérigazgatóval és az Operatív Igazgatóval, mint a büntető ügyekben hatósági kapcsolattartást irányító szervezettel egyeztetve kell megtenni.
III.8.10. A Bejelentő és a Bejelentéssel érintett személy tájékoztatása az eljárás lezárásáról
A Compliance Officer a Bejelentés kivizsgálásáról és a vizsgálat lezárásának eredményéről, indokolásáról, a megtett vagy tervezett intézkedésekről a Bejelentőt és a Bejelentéssel érintett személyt írásban tájékoztatja.
Ha a Bejelentés kapcsán lefolytatott vizsgálat (elsőfokú eljárás) eredményével az érintett (a Bejelentő vagy a Bejelentéssel érintett) nem ért egyet, úgy a tájékoztatás kézhezvételétől számított 15 napon belül a Vezérigazgatóhoz fordulhat írásban a bejelentési csatornákon keresztül. A Vezérigazgató jelöli ki a másodfokú vizsgálat vizsgálóját, törekedve a vizsgálat függeltelségének és objektivitásának biztosítására. Amennyiben a szervezeten belül nincs alkalmas személy vagy szervezet, bejelentővédelmi ügyvédet alkalmaz.
A másodfokú vizsgálat lefolytatására kijelölt személy/szervezet áttekinti az elsőfokú vizsgálat bizonyítékait és a vizsgálati jelentést. A felülvizsgálat során az eljáráshoz kapcsolódóan a másodfokú vizsgálat vizsgálója
A másodfokú vizsgálat vizsgálója a felülvizsgálat eredménye alapján:
A másodfokú eljárás során az elsőfokú eljárás szabályai, határidejei irányadóak.
A Bejelentésekről az alábbi tartalommal a Compliance Officer vezet nyilvántartást:
Ha Compliance Officert érintő Bejelentés érkezik a Társasághoz (az Igazgatóság tevékenységére vagy bármely tagját/munkavállalóját érintően), a Compliance Officer jelen eljárásrendben meghatározott feladatait az Operatív Igazgató és/vagy az általa kijelölt személyek látják el.
Az Operatív Igazgató által a vizsgálat lefolytatására kijelölt személy a vizsgálat lefolytatását követően haladéktalanul megküldi vizsgálati jelentését az Vezérigazgatónak.
Ha a Bejelentés a Társaságot, annak valamilyen piaci magatartását érinti, akkor a vizsgálatot az OTP Bank Compliance Igazgatósága folytatja le és hoz döntést.
Az OTP Bank Nyrt. bejelentési csatornájára érkezett, az OTP Csoport külföldi vagy belföldi leánybankjának, leányvállalatának tevékenységére, vagy az OTP Csoporthoz tartozó vállalkozás munkavállalójának magatartására vonatkozó Bejelentés vizsgálatára a Compliance Igazgatóság vezetője jelöli ki a Vizsgálót.
A Compliance Officer soron kívül értesíti Vezérigazgatót és az Operatív Igazgatót
kapcsolatban érkezett Bejelentésről.
Amennyiben az etikai bejelentő vonalra az Etikai Kódex vagy más compliance szabály értelmezésére vonatkozó kérdés érkezik, azt a Compliance Officer rögzíti és 15 napon belül megválaszolja. A Compliance Officer a kérdést megvizsgálja, szükség esetén, szakértőkkel konzultál, vagy indokolt esetben a kérdés megválaszolásába bevonja az Operatív Igazgatót.
Jelen szabályozó dokumentum a közzététel napján lép hatályba
Jelen szabályozó dokumentumot legkésőbb a hatálybalépést követő egy éven belül felül kell vizsgálni.
Az Utasítás függelékének módosítására a Felelős jogosult.
A 2023. évi XXV. törvény – a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról (Bejelentésekről szóló törvény) tiltja a Bejelentés miatti megtorlást a Bejelentő személyével szemben.
A Bejelentő védelmet élvez a Bejelentés megtétele miatti diszkriminációval, tisztességtelen bánásmóddal szemben. A Bejelentő a Bejelentés jogszerű megtételéért nem vonható felelősségre, ha a Bejelentő alapos okkal feltételezte azt, hogy a Bejelentés szükséges volt a Bejelentéssel érintett körülmények feltárásához.
A törvény 41-44. §-ai tartalmazzák a Bejelentő védelmét biztosító garanciákat az alábbiak szerint.
A Bejelentésekről szóló törvény alapján minden, a Bejelentő számára hátrányos intézkedés,
Hátrányos intézkedésnek minősül a Bejelentő számára hátrányos cselekmény vagy mulasztás, különösen:
foglalkoztatásra irányuló jogviszonya szerinti ágazatban nem létesíthet, o./ az egészségügyi alkalmassággal összefüggő vizsgálat előírása,
p./ az áru- vagy szolgáltatási szerződés idő előtti megszüntetése vagy felmondása, és
q./ az engedély visszavonása.
Minden, a Bejelentő tulajdonában álló jogalany vagy a Bejelentővel foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban vagy más, szerződéses jogviszonyban álló jogalany sérelmére hozott (ez előzőekben felsorolt) hátrányos intézkedés, amelyre a Bejelentés jogszerű megtétele miatt kerül sor, jogellenesnek minősül akkor is, ha egyébként jogszerű lenne.
Az ezen alcím szerinti védelem nem illeti meg a Bejelentőt, ha
A Bejelentés jogszerű megtétele esetén a Bejelentő nem tekinthető a Bejelentésekről szóló törvény alapján üzleti, gazdasági vagy egyéb titoknak minősülő adatok nyilvánosságra hozatalával összefüggő korlátozást vagy más, az információfelfedésre vonatkozó jogszabályi korlátozást megszegőnek, és az ilyen Bejelentés tekintetében nem terheli felelősség, ha a Bejelentő alapos okkal feltételezte azt, hogy a Bejelentés szükséges volt a Bejelentéssel érintett körülmények feltárásához.
A Bejelentés jogszerű megtétele esetén a Bejelentőt nem terheli felelősség a Bejelentésben szereplő információk megszerzése vagy az azokhoz való hozzáférés tekintetében, kivéve, ha a Bejelentő az információk megszerzésével vagy az azokhoz való hozzáféréssel bűncselekményt követett el.
A Bejelentő a Bejelentés jogszerű megtételéért nem vonható felelősségre, ha a Bejelentő alapos okkal feltételezte azt, hogy a Bejelentés szükséges volt a bejelentéssel érintett körülmények feltárásához.
A Bejelentő az előző három bekezdésben foglaltakra valamennyi hatósági vagy bírósági eljárás során – a Bejelentés megtétele jogszerűségének bizonyítása mellett- hivatkozhat.
A Bejelentés megtétele jogszerű, ha
Jogszerűen megtett Bejelentésnek kell tekinteni, ha a Bejelentő a Bejelentését nyilvánosságra hozza, és az előző bekezdés b) és c) pontja szerinti feltételek teljesülése mellett a következő feltételek valamelyike teljesül:
az egyes állami szervek által létrehozott elkülönített visszaélés-bejelentési rendszert igénybe vette, vagy
és a visszaélés-bejelentési rendszer működtetője, illetve az eljárásra jogosult szerv az e törvényben meghatározott intézkedéseket határidőben nem tette meg,
Az előző bekezdés nem alkalmazható a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény 6. §-a szerinti információt átadó személyre.
Jogszerűen megtett Bejelentésnek kell tekinteni, ha a Bejelentő a Bejelentését a feladat-és hatáskörrel rendelkező európai uniós intézményeknél, szerveknél, hivataloknál vagy ügynökségeknél teszi meg, és a Bejelentő a bejelentéssel érintett körülményekre vonatkozó, bejelentett információt a munkavégzéssel kapcsolatos tevékenységével összefüggésben szerezte, valamint a Bejelentő alapos okkal vélelmezte, hogy a bejelentéssel érintett körülményekre vonatkozó, bejelentett információ a Bejelentés időpontjában valós volt.
A védelem kizárólag akkor illeti meg a Bejelentőt, ha
A védelem nem illeti meg a Bejelentőt, ha
A Bejelentő védelmére vonatkozó szabályok irányadók arra a Bejelentőre, aki személyazonosságának felfedése nélkül – igy különösen neve, azonosításához szükséges személyes adatai megadása nélkül – tesz jogszerű Bejelentést es későbbi azonosítását követően vele szemben hátrányos intézkedést tesznek meg, illetve felelősségre vonás alkalmazására kerül sor.
A Bejelentőre vonatkozó védelemben részesül, aki
Az állam a Bejelentő részére a jogi segítségnyújtásról szóló 2003. évi LXXX. törvényben meghatározott támogatásokat biztosítja az ott meghatározott feltételek szerint.
Peren kívüli támogatások
Az állam a jogi segítségnyújtás keretében jogi segítő e törvény szerinti igénybevételének jogát biztosítja peren kívül a támogatott személynek. A jogi segítő a fél számára jogi tanácsot ad vagy beadványt, egyéb iratot készít, valamint erre vonatkozó meghatalmazás alapján betekint ügyének irataiba (a továbbiakban együtt: jogi szolgáltatás), amelynek jogszabályban meghatározott mértékű munkadíját és költségeit (a továbbiakban együtt: jogi szolgáltatás díja) az állam a fél helyett a jogi segítő részére megfizeti vagy megelőlegezi.
Ha a fél a jövedelmi és vagyoni viszonyai alapján arra szerez jogosultságot, hogy helyette a jogi szolgáltatás díját az állam viseli, a jogi szolgáltatás igénybevétele a fél számára nem jár költségekkel.
Ha a fél a jövedelmi és vagyoni viszonyai alapján arra szerez jogosultságot, hogy helyette a jogi szolgáltatás díját az állam megelőlegezze, az előlegezett díjat a támogatás engedélyezéséről szóló határozatban megállapított határidőn belül kell az
állam részére visszatérítenie. A visszatérítésre legfeljebb egyéves határidő biztosítható, e határidőn belül pedig a részletekben történő teljesítés is engedélyezhető.
Támogatás a polgári és közigazgatási eljárásokban
Az állam a jogi segítségnyújtás keretében a törvényben meghatározott polgári peres és – a végrehajtási eljárás kivételével – nemperes eljárásokban, valamint a közigazgatási perekben, egyéb közigazgatási bírósági eljárásokban és közigazgatási nemperes eljárásokban (a továbbiakban együtt: per) a felperes, az alperes, a beavatkozó (perbehívott), az érdekelt, a kérelmező és a kérelmezett fél részére a pártfogó ügyvédi képviseletet biztosítja és annak költségét a fél helyett megelőlegezi vagy viseli.
Támogatások a büntetőeljárásban
Az állam a büntetőeljárásban jogi segítségnyújtás keretében a következő támogatásokat nyújtja:
esetben viselése,
Ez a weboldal sütiket használ azért, hogy a felhasználói élmény a lehető legjobb legyen. Bővebb információért kérjük kattintson ide. Beállíthatja a böngészőjét úgy, hogy blokkolja ezeket a sütiket, de ebben az esetben a weboldal nem biztos, hogy megfelelően fog működni. *A javasolt beállítások elfogadása gombra kattintással az összes alábbi süti használatához hozzájárul.
Fesztiválok és
rendezvények
Kereskedelem
(retail)
Vendéglátó- és szórakozóhelyek
Szolgáltatóipar